verifica in baza de date comuna daca solicitantul a avut restante in trecut sau daca are credite in derulare. Astfel, se poate verifica atat comportamentul de plata al clientului la alte institutii financiare, cat si gradul de indatorare al acestuia, ajutand la o evaluare mai corecta a riscului de credit.
Lista neagra Biroul de Credit
Baza de date a Biroului de Credit cuprinde trei categorii de informatii:
-    Date negative (informatii despre clienti rau-platnici)
-    Date pozitive (informatii despre clienti bun-platnici)
-    Un scoring (o nota finala, prin care Biroul evalueaza riscul de credit al unui client)

Datele negative cuprind informatii despre:
-    Clientii cu restante la credite mai mari de 30 de zile si cu sume restante mai mari de 10 lei (sau echivalent in valuta)
-    Fraudulenti (persoane care au savarsit o infractiune sau contraventie in relatia directa cu o institutie financiara, pentru care s-a emis o hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila)
-    Declaratii cu inadvertente (date neconforme cu realitatea furnizate de persoanele fizice la momentul solicitarii imprumutului)
Toate datele negative se transmit catre Biroul de Credit numai dupa ce institutia financiara l-a instiintat pe client despre situatia regasita (cu minim 15 zile inainte de a il raporta) si sunt mentinute in sistem pentru o perioada de 4 ani de la data ultimei actualizari transmise.
Datele pozitive cuprind informatii despre:
-   Toate produsele de finantare utilizate de populatie care nu inregistreaza restante la plata (sunt cuprinse informatii precum valoarea creditului, soldul ramas, rata lunara, durata finantarii, etc).
Datele pozitive se transmit catre Biroul de Credit dupa incheierea contractului de credit, cu acordul scris al persoanelor vizate (acordul fiind, de regula, cuprins in solicitarea de finantare sau in clauzele contractuale) si sunt mentinute in sistem pentru o perioada de 4 ani.
Scoring-ul reprezinta o nota finala acordata persoanelor fizice, prin care se estimeaza riscul de neplata al persoanei in cauza.
Corectare informatii BC
In general, nu Biroul de Credit este responsabil pentru erorile aparute in raport, ci bancile si institutiile financiare care raporteaza informatiile. Cu toate acestea, atat Biroul de Credit este obligat sa verifice daca raportul contine erori majore si sa informeze banca raportoare in cazul in care gaseste astfel de erori.
In vederea remedierii deficientelor, Biroul de Credit recomanda intotdeauna clientilor sa se adreseze institutiei financiare care i-a raportat gresit, printr-o cerere scrisa. Institutia financiara fie aproba cererea si actualizeaza informatiile din raport, fie nu aproba cererea (daca se considera ca raportarea a fost facuta corect), moment in care clientul are optiunea de a se adresa Autoritatii Nationale de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal. Daca in urma sesizarii se constata ca banca gresise intradevar raportarea si nu a efectuat corectia, aceasta este pasibila de amenda si este obligata sa rectifice inadvertentele.
Raportul Biroului de Credit poate fi modificat NUMAI in cazul in care se constata ca raportarea a fost gresita. In cazul in care a fost raportata o intarziere, iar clientul o plateste imediat apoi, raportul nu mai poate fi modificat, intrucat la data respectiva clientul a inregistrat intarzierea raportata.

Scoring Birou Credit
Biroul de Credit a implementat modelul Fico Score, un model statistic international, in vederea stabilirii scoringului. Punctajul acordat clientilor este intre 300 (slab) si 850 (foarte bun).
Potrivit dezvoltatorului modelului, scoringul Fico se stabileste in functie de 5 mari categorii de informatii, fiecare avand o pondere in scorul final, dupa cum urmeaza:
-    Istoricul de plata (35%)
-    Creditele in derulare (30%)
-    Durata istoricului (15%)
-    Creditele noi obtinute (10%)
-    Tipurile de credite utilizate (10%)
Istoricul de plata tine cont de platile efectuate in trecut la credite, numarul maxim de zile de intarziere (acolo unde au existat), sumele restante, timpul trecut de la aparitia restantelor, numarul de restante si numarul de credite rambursate fara intarzieri.
Sumele datorate sunt evaluate prin soldul creditelor existente, numarul de credite si ponderea creditului in totalul liniei de credit (in cazul overdraftului si cardurilor de credit).
Durata istoricului are drept criterii timpul trecut de la deschiderea conturilor si timpul trecut de cand nu s-a inregistrat activitate in conturi.
Creditele noi sunt evaluate prin numarul de conturi care au fost deschise recent si tipul lor, numarul de interogari la biroul de credit, timpul trecut de la ultima interogare si timpul trecut de la deschiderea ultimului cont.
Tipurile de credit se refera la numarul de conturi (credite) active ale clientului, impartite pe tipuri de produse.
Tinand cont de toti acesti factori, scorul este cat se poate de realist, avand drept criterii atat informatiile pozitive, cat si cele negative. Restantele diminueaza scorul clientului, iar pe masura ce acesta isi achita ratele la timp in perioada urmatoare, scorul Fico va tine cont de acest lucru si va creste.

Cum poti vedea raportul BC
Conform legii, fiecare persoana are dreptul sa obtina informatii referitoare la situatia inscrierii in Biroul de Credit. Raportul poate fi obtinut gratuit o data pe an, ulterior costul acestuia fiind de 6 lei pentru fiecare raport solicitat.
Pentru eliberarea situatiei proprii, persoanele interesate trebuie sa se adreseze in scris Biroului de Credit printr-o cerere tip datata si semnata, la care trebuie anexata o copie dupa actul de identitate si dovada achitarii celor 6 lei (in cazul in care nu este vorba despre prima solicitare din an).
Plata celor 6 lei se poate face la orice unitate BCR, pe baza coordonatelor:
-    Beneficiar: SC Biroul de Credit SA (CUI R16140132)
-    IBAN: RO 93 RNCB 0090 0005 8898 0001
-    Deschis la banca: BCR Lipscani
Documentele se trimit la adresa Strada Sfanta Vineri nr 29, sector 3, Bucuresti sau scanate la adresa de mail situatie@birouldecredit.ro
Raportul solicitat poate fi trimis de catre Biroul de Credit solicitantului fie prin intermediul Postei (caz in care cheltuielile vor fi suportate de solicitant), fie prin intermediul e-mail-ului, in functie de preferinta solicitantului.
Cum ne afecteaza Biroul de Credit
De cele mai multe ori, in cazul in care raportarea la Biroul de Credit este pentru informatii negative (restante, fraude, inadvertente) nu se mai pot obtine imprumuturi, sau, se pot obtine cu greu si in conditii nu tocmai favorabile (avans mai mare, dobanda mai mare, garantii mai multe, etc).
raportare biroul de credit
Ce este Biroul de Credit (BC)?
Ce se raporteaza la Biroul de Credit?
Cum se corecteaza informatiile daca raportarea este gresita?
Cum se stabileste scoringul Biroului de Credit?
Cum se poate consulta raportul Biroului de Credit?
De asemenea, tinand cont ca atat institutiile financiare nebancare cat si bancile raporteaza la Biroul de Credit, nu se mai poate evita declararea unui contract de leasing, de exemplu (asa cum se practica in trecut), intrucat finantatorul afla adevarul din raportul Biroului de Credit.
Un alt aspect care este relevant este acela ca informatiile sunt mentinute timp de 4 ani, deci un comportament de plata nesatisfacator manifestat in urma cu 3-4 ani, isi poate pune amprenta pe decizia institutiilor financiare de a acorda sau nu finantare in prezent.
In aceste conditii, ideal ar fi sa se contracteze credite numai in masura in care pot fi cu siguranta achitate ratele si sa se respecte scadentele acestora, pentru a evita eventuale neplaceri ulterioare.
In articolul urmator puteti citi despre Ce se raporteaza la Centrala Riscurilor Bancare.
Acest articol face parte din categoria 'Informatii utile pentru cei care au un contract de Leasing sau de Credit'. Pentru a citi alte articole din aceasta categorie va rog intrati aici.
Daca ti-a placut articolul, urmareste stiri-economice.ro pe ->
Cu ce ne afecteaza raportarea la Biroul de Credit?
Copyright ©2013 stiri-economice.ro All rights reserved.

Biroul de Credit este o companie privata care colecteaza informatii despre clientii diverselor institutii financiare cu scopul de a ajuta participantii (institutiile care furnizeaza datele) sa distinga clientii buni platnici de cei rau platnici. Informatiile raportate sunt atat pentru clienti, cat si pentru codebitorii acestora.
Biroul de Credit a fost infiintat in anul 2003 la initiativa sectorului financiar, avand 25 de banci ca principali actionari. Baza sa de date cuprinde atat date furnizate de bancile actionare, cat si de la banci si alte institutii financiare care au calitatea de participanti.
Regula pe baza careia functioneaza Biroul de Credit este ca numai institutiile care furnizeaza date au acces la informatiile oferite de baza de date.
In momentul in care un client solicita un imprumut de la o banca sau de la o institutie financiara nebancara care furnizeaza date la biroul de credit,aceasta poate


site search by freefind

Ce se raporteaza la Biroul de Credit? Cu ce ne afecteaza?

CLICK AICI PENTRU SHARE PE FACEBOOK
CLICK AICI PENTRU SHARE PE FACEBOOK
Like stiri economice