Taxe şi impozite fără comisioane la 3 banci
Ministerul Finanţelor Publice a dezvoltat, în colaborare cu nişte instituţii de credit, un sistem simplificat pentru plata taxelor şi impozitelor fără perceperea de comisioane bancare.
Noul sistem se adresează strict persoanelor fizice care sunt clienţi ai băncilor ce fac parte din acest proiect.
Persoanele fizice pot accesa acest sistem fie prin serviciul de internet banking al băncii la care sunt clienţi, fie direct la ghişeul băncii respective, utilizând o aplicaţie pusă la dispoziţie de Ministerul Finanţelor Publice, aplicaţie cu ajutorul căreia pot completa uşor documentul de plată.

Prin acest sistem se pot plăti toate tipurile de impozite şi taxe, inclusiv amenzi, către orice primărie, indiferent de judeţul în care aceasta este localizată.
Serviciul este gratuit, fără comisioane, fără înregistrare pe site-urile adiministraţiilor publice centrale, locale sau ale bancilor.
Cu toate acestea, gratuitatea se aplică numai în cazul bancilor care au încheiat contract cu MFP în acest sens.
Începând cu luna Septembrie 2011 cele trei bănci pentru care sistemul va fi operaţional sunt CEC, Banca Comercială Română şi Bancpost.
Potrivit MFP, cele trei instituţii de credit vor oferi serviciile în discuţie pentru aproximativ 8 milioane de clienti persoane fizice, întrucât numai persoanelor fizice le este destinată facilitatea.
După cum era de aşteptat, proiectul a primit numeroase critici din partea cetăţenilor, mai ales în mediul online.
Deşi intenţia autorităţilor este laudabilă, românii sunt din ce în ce mai suspicioşi şi au în permanenţă senzaţia (uneori corectă) că în spatele unei mici gratuităţi pentru populaţie există numeroase interese si buzunare umplute.
Astfel, fiecare bună intenţie este despicată în patru şi discutată pe îndelete, cu argumente pro şi contra.
În cazul de faţă cea mai mare nemulţumire a populaţiei este aceea că gratuitatea oferită este aplicabilă numai celor 3 banci în discutie: BCR, Bancpost şi CEC.
Pentru persoanele fizice care nu sunt clienţi ai acestor bănci, facilitatea este relativ inutilă, întrucât nu sunt dispuşi să deschidă special cont la una din cele trei bănci numai pentru a beneficia de acest sistem, din mai multe motive: pentru ca nu se justifică plata comisionului de deschidere cont şi intreţinere anuală a acestuia numai pentru gratuitatea la plata comisionului la impozit, pentru că sunt deja clienţi ai mai multor banci etc.
O soluţie propusă a fost mutarea conturilor de salariu la una din cele trei banci, dar, ştim cu toţii că acest lucru nu îl poate face un angajat în mod individual şi că această decizie aparţine conducerii companiei, care negociază pachetul de oferire salarii cu o anumită bancă, pentru toţi angajaţii sai.
Indiferent de câte polemici s-ar aprinde pe baza acestui subiect, în momentul de faţă implementarea sistemului este aproape finalizată, iar începând cu luna septembrie 2011, clientii băncilor BCR, Bancpost şi CEC urmează să beneficieze de gratuitate în ceea ce priveşte comisionul pentru plata impozitelor, taxelor şi amenzilor către autorităţi.
Plăţi taxe şi impozite online prin “ghiseul.ro”
Proiectul lansat de Ministerul Finanţelor Publice în colaborare cu BCR, Bancpost şi CEC reaminteşte de proiectul Ghiseul.ro lansat cu surle şi trâmbiţe de autorităţi…. proiect care încă nu este funcţional la nivelul dorit.
În luna martie a acestui an Ministerul Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale a lansat Sistemul Naţional Electronic de Plată online a taxelor şi impozitelor cu cardul bancar (SNEP) prin prisma portalului www.ghiseul.ro.
În plus, prin intermediul Ghiseul.ro pot fi achiziţionate de la Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Informatică domenii de internet din spaţiul “.ro”.
Scopul proiectului a fost acela de a oferi un ajutor atât cetăţenilor, cât şi administraţiilor locale, aducand un plus de confort, siguranţă şi rapiditate în ceea ce priveşte plata taxelor.
De asemenea, prin prisma implementării acestui proiect se dorea ca multitudinea de cozi interminabile de la ghişee să fie de domeniul trecutului.
Cu toate acestea, ştim cu toţii că un anumit segment al populaţiei (în principiu cei care nu au acces la un calculator sau care nu au încredere în tehnologie) va fi mereu tributar statului la coadă şi plăţilor la ghişeu.
În momentul de faţă numai câteva sectoare din Bucureşti şi alte câteva oraşe beneficiază de oportunităţile de plată oferite de această platformă, dar Ghiseul.ro urmează a fi extins pe parcursul acestui an în cât mai multe administraţii locale, urmând ca în 2012 acestea să fie acoperite în totalitate.
În prima etapa vor intra oraşele cu peste 150.000 de locuitori, iar a doua etapă va cuprinde, în mod evident, oraşele cu până la 150.000 de locuitori.
În afară de avantajele evidente precum economisirea de timp şi nervi prin evitarea plăţilor la ghişeu, această platformă reprezintă un beneficiu enorm pentru românii aflaţi peste hotare care erau nevoiţi sa vină periodic în România pentru plata taxelor şi impozitelor.
De asemenea, acest beneficiu se aplică şi celor care au proprietăţi în două oraşe diferite ale ţării, iar pentru a achita impozitele se vedeau nevoiţi să se deplaseze fizic la administraţiile respective.
Un alt aspect important al întregului proiect este acela că datele cu caracter personal ale cetăţeanului rămân confidenţiale, siguranţa platformei fiind confirmată de MasterCard şi Visa, cele mai importante scheme internaţionale de carduri.
Pentru a concluziona, atât proiectul dezvoltat de Ministerul Finanţelor Publice, cât şi proiectul Ghiseul.ro sunt două proiecte care ajută contribuabilul să îşi plătească impozitele, taxele şi amenzile cu un efort cât mai mic, putând face toate plăţile din confortul casei lor.
Deşi mereu se vor găsi voci care sa denigreze orice iniţiativă a autorităţilor (uneori poate cu argumente bine întemeiate), este bine să nu se uite avantajele create prin aceste proiecte şi, în măsura în care se poate, să se beneficieze la maxim de ele.

Niciun comentariu