Este bine cunoscut faptul că jumătate din calea către succesul în afaceri este reprezentată de pregătirea preliminară realizată de către antreprenor.
Viitorul întreprinzător trebuie să fie conștient atât de oportunitățile ce vor apărea, cât și de toate riscurile potențiale pe care le va avea de înfruntat.
În acest sens, este necesară întocmirea unui plan de afaceri bine structurat și documentat, cu scopul de a fundamenta pe baza acestuia o serie de decizii în ceea ce privește demararea procesului de înființare și dezvoltare a noii companii.

Planul de afaceri trebuie să fie un instrument util și simplu de utilizat pentru a-și putea îndeplini scopul.
Prin întocmirea planului de afaceri intreprinzătorul demonstrează ca are o percepție globală asupra afacerii și că înțelege toate aspectele privind resursele tehnice, umane și financiare necesare.
Principalele aspecte care pot fi prezentate în cadrul unui plan de afaceri, dar nelimitandu-se strict la acestea, pot fi:
a) Ideea de afacere și strategia
În cadrul acestui capitol întreprinzătorul ar trebui să descrie detaliat ideea sa de afaceri, sau, mai simplu, “ce vrea să facă…”.
Pentru a determina și strategia pe care dorește să o adopte, întreprinzătorul trebuie să știe foarte clar cum vor arăta produsele/serviciile sale, cine vor fi clienții săi, dacă există o ofertă comparabilă pe piață, dacă dorește să înceapă afacerea singur sau împreună cu alți asociați etc.
În această secțiune trebuie să își stabilească niște obiective realizabile și cuantificabile pentru următorii 3-5 ani.
Toate acestea trebuie descrise amănunțit în această etapă, întrucât este extrem de importantă.
b) Know-how management și resurse umane
În cadrul acestui capitol întreprinzătorul ar trebui să descrie ce experiență practică aduce în afacere, ce pregătire teoretică are în domeniul respectiv, ce referințe poate prezenta, dacă dispune sau nu de mijloace financiare pentru a sprijini afacerea la început etc.
De asemenea, trebuie să dimensioneze foarte clar necesarul de resurse umane, deci să știe de câți angajați va fi nevoie, ce calificări trebuie să aibă aceștia, ce nivel salarial li se va putea oferi și dacă există pe piața muncii personal cu calificarile necesare.
Un alt element extrem de important în acest pas este stabilirea locației viitoarei afaceri. În majoritatea cazurilor, locația aleasă pentru desfașurarea activității este extrem de importantă pentru succesul afacerii.
c) Analiza pieței
Analiza pieței este cu siguranță unul dintre cele mai importante lucruri de făcut înainte de lansarea în afaceri. O analiza a modului în care a evoluat piața în trecut și a modului în care se anticipează evoluția viitoare a acesteia este esențială în previzionarea veniturilor viitoare pe care afacerea le va putea genera.
Și întrucât scopul oricărei afaceri este generarea de profit, este de-a dreptul necesar să avem o predicție cât mai corectă a veniturilor viitoare.
Pentru a putea efectua o analiză corectă a segmentului de piață pe care întreprinderea urmează să activeze este necesar să se raspundă la o serie de întrebări privind “potențialii clienți”, “concurența”, “piața” și “politica de marketing”.
În acest sens, principalele întrebari la care întreprinzatorul trebuie să răspundă sunt: Cine sunt potențialii clienți? Produsele / serviciile se adresează persoanelor fizice sau juridice? Cât de mare este volumul pieței potențiale? Exista un plan de acțiune pentru atragerea de noi clienți? Ce știi despre concurență? Ce forță de vânzare au? Ce cotă de piață au? Ce avantaje competitive au față de tine? Ce strategie de preț au? Ce strategii de relații publice au? Cum vor evolua vânzările pe segmentul de piață în discuție? Care este prognoza cererii? Ce politică de distribuție ai? Ce politică de preț ai? Ce politică de încasări / plati ai? Ai politică de relații publice?
În mod evident întrebările prezentate mai sus sunt numai o parte din cele la care un întreprinzător ar trebui să aibă răspunsurile înainte de a demara o afacere.
d) Analiza costurilor
Înțelegerea și detalierea costurilor necesare afacerii demonstrează înțelegerea foarte clară a întreprinzătorului în ceea ce privește fluxul tehnologic, infrastructura necesară, precum și dimensiunea resurselor umane.
Este bine să se aibă în vedere toate costurile implicate și să se evite omiterea unora dintre ele.
Printre costurile unei afaceri se pot enumera: costuri de înființare a firmei, costuri curente (materii prime, materiale, servicii, costuri de spațiu, utilități etc.), costuri cu mijloacele de transport, costuri legate de procesul de vânzare, costuri administrative (telefonie, literatură de specialitate, birotică etc.), impozite și taxe, s.a.m.d.
e) Investiții necesare
În acest capitol trebuie fundamentate viitoarele investiții în mod pragmatic și realist, fără a ignora aspecte conexe ale investiției și fără a o supradimensiona nejustificat.
Câteva exemple de costuri de investiție pot fi: clădirile, echipamentele, mașinile etc.
Câteva exemple de costuri conexe investitiei pot fi: infrastructura, apa, gazul, curentul, drumul de acces, canalizarea, amenajările etc.
Câteva exemple de costuri adiționale pot fi: cheltuieli de project management, cheltuieli pentru inițializare în scopul utilizării noilor echipamente, cheltuieli pentru probe tehnologice etc.
f) Previziuni financiare
Previziunile sau predicțiile financiare sunt simple estimări / planificari pe viitor ale situațiilor financiare ale afacerii. Pentru a fi relevante, predicțiile trebuie să fie făcute pe o perioadă de 3-5 ani.
Proiecțiile financiare sunt, de fapt, modelări matematice ale situațiilor financiare (bilanț, cont de profit și pierdere și cash flow) pentru perioada următoare.
Proiecțiile se fac în funcție de investițiile necesare, de costurile implicate, de sursele de finanțare atrase, de trendul pieței, de proiecția afacerii pe următorii ani, etc.
Pe baza situațiilor financiare modelate se calculează o serie de indicatori de rentabilitate, în funcție de specificul fiecărei activități în parte, indicatori care să îl ajute pe întreprinzător să înțeleagă și mai bine unde trebuie îmbunătățit fluxul, unde trebuie ajustate costurile sau unde trebuie luate măsuri pentru a obține rezultatul dorit.
g) Anexe
În funcție de motivul pentru care este întocmit planul de afaceri (prezentarea către un potențial viitor partener de afaceri, sau către un investitor, sau către un creditor, sau pur și simplu pentru ca întreprinzătorul să aibă o imagine foarte clară asupra afacerii ce urmează a fi incepută), există o serie de anexe care îl pot ajuta pe întreprinzător să își atingă scopul mai bine.
Câteva exemple de astfel de anexe ar putea fi: certificate de studii ale managementului, aprecieri de la clienți, aprecieri de la bănci cu care a colaborat etc.
În cadrul acestor anexe pot intra orice fel de documente pe care întreprinzătorul le consideră relevante pentru prezentarea afacerii sale.
Info: Puteți solicita un model detaliat de plan de afaceri utilizând formularul de contact al acestui site (www.stiri-economice.ro).

Niciun comentariu