Ce înseamnă că o firmă este declarată inactivă de Fisc?

0

Am fost astăzi întrebată ce înseamnă că o firmă este declarată inactivă de Fisc și ce impact are lucrul acesta.

Văzând că subiectul nu este atât de cunoscut pe cât aș fi crezut, m-am gândit să clarific principalele aspecte ale acestei teme.

Cadru legal:
Guvernul a modificat Codul de procedură fiscală prin OG nr. 29/2011, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 626, din 2 septembrie 2011.

Ordinul a intrat în vigoare pe 26 octombrie 2011.

firma inactivaUnde se poate verifica dacă o firmă este activă sau inactivă
Registrul contribuabililor inactivi / reactivați se afișează pe site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, pe site-ul Anaf.ro, la secțiunea “Informații publice”.

Informația este preluată, de asemenea, pe site-ul Marketalerts.ro, prezentat în articolul “Imagine asupra unei companii“.

În raportul obținut de pe Marketalerts.ro există un câmp cu denumirea “Declarat inactiv de Fisc” la care răspunsul afișat este “DA” sau “NU”.

Când devine o firmă inactivă?
O firmă este declarată inactivă dacă îndeplinește una din condițiile de mai jos:
– nu iși îndeplinește pe parcursul unui semestru nici una din obligațiile declarative prevazute de lege. Prin “obligație declarativă” se înțelege obligația de a depune formularele 100, 101, 112, 300, 301, 390 și 394.

– se sustrag de la efectuarea inspecției fiscale prin declararea unui sediu fals, care nu permite inspectorilor fiscali să identifice și să verifice compania.

– organele fiscale constată că firma nu funcționează la domiciliul fiscal declarat.

A nu se face confuzie între informația care se verifică pe RECOM privind starea firmei și statusul fiscal al acesteia. O companie poate fi în funcțiune pe RECOM, dar inactivă din punct de vedere fiscal.

Informatțile oferite de RECOM privind starea firmei, respectiv în funcțiune, în dizolvare, în lichidare nu trebuie confundate cu stările activ / inactiv din punct de vedere fiscal!

Se pot reactiva firmele inactive?
Firmele inactive pot fi reactivate numai de către organul fiscal pe raza căruia firma are domiciliul fiscal.

Pentru a fi reactivată, firma trebuie să îndeplinească cumulativ urmatoarele condiții:
– să își îndeplinească toate obligațiile declarative prevazute de lege.
– să își îndeplinească toate obligațiile de plată.
– organele fiscale să constate că firma iși desfasoară activitatea la sediul fiscal declarat.

În cazul în care aceste trei condiții sunt îndeplinite cumulativ, contribuabilul poate depune o cerere la organul fiscal în a cărui evidență fiscală este înregistrat, pentru a solicita reactivarea.

Consecințele intrării în inactivitate fiscală
Consecințele declarării inactivității unei firme sunt foarte serioase întrucât duc, practic, la blocarea activității acestuia.

O parte din aceste consecințe sunt:
– nedeductibilitatea cheltuielilor. Nu sunt deductibile cheltuielile înregistrate în evidența contabilă care au la bază un document emis de un contribuabil inactiv.

– contribuabililor inactivi li se anulează automat înregistrarea în scopuri de TVA.

– inactivitatea fiscală se trece în cazierul fiscal, de unde rezultă alte consecințe grave, respectiv: nu se aprobă înființarea de noi societăți, nu se aprobă exercitarea unei activități independente de către asociați sau membrii fondatori, nu se premite cesiunea părților sociale sau acțiunilor, nu se permite numirea de noi reprezentanți legali sau schimbarea acționariatului, etc.

Practic, până la reactivare, firma nu mai poate încheia nicio afacere.

– firma va fi ștearsă din Registrul operatorilor intracomunitari, deci nu va mai putea face nicio operațiune intracomunitară.

Consecințele inactivității unei firme pentru terți
Autoritățile fiscale nu iau in considerare tranzacțiile efectuate de / cu un contribuabil declarat inactiv, astfel încât sunt implicați și terții, întrucât aceștia nu iși vor putea deduce cheltuielile făcute în baza unui contract cu o firmă inactivă.

Inactivitatea fiscală a unei firme este foarte importantă din punct de vedere al consecințelor negative atât pentru clienții firmei, cât și pentru furnizorii acesteia.

Spre exemplu, în cazul unei societăți de leasing, este foarte important să se verifice inactivitatea fiscală a:
– furnizorului bunului ce urmează a fi finanțat pentru ca firma de leasing să fie sigură că va putea deduce TVA-ul.

– clientului catre care se va face finanțarea pentru ca tranzacțiile efectuate cu un contribuabil inactiv nu sunt recunoscute de către autoritățile fiscale.

Pentru a ne feri de tranzacții încheiate cu firme inactive (atât din punct de vedere al furnizorului cât și al clientului), este necesară verificarea tuturor partenerilor de afaceri fie pe site-ul ANAF fie pe site-ul Marketalerts.ro.

Niciun comentariu

Spune-ți părerea

Cod antispam *