Ce se raportează la Centrala Riscurilor Bancare?

0

Ce este Centrala Riscurilor Bancare (CRB)?
Centrala Riscurilor Bancare (CRB) este un centru de colectare de date care funcționează în cadrul Băncii Naționale a României.

În cadrul Centralei Riscurilor Bancare sunt raportate două categorii de informații:

– Informații de risc bancar, adică date despre creditele acordate clienților persoane fizice sau juridice (valoarea creditului, durata de rambursare, restanțe acumulate etc.).

– Informații despre fraudele cu carduri comise de posesorii de carduri de credit și de debit.

centrala riscuri bancareLa CRB raportează informații și au acces la baza de date toate instituțiile financiare din România (bănci comerciale, sucursale străine ale băncilor care activează în România, bănci pentru locuințe, societăți de leasing, etc).

Ce se raporteaza la CRB?
Clienții care au obținut credite sunt raportați la CRB numai dacă suma împrumutată este mai mare sau egală cu 20.000 lei.

Această valoare se calculează însumând toate creditele acordate de o bancă unui client. Astfel, dacă un client obține de la o bancă o serie de credite mai mici de 20.000 lei, dar a căror valoare totală depășește acest prag, atunci el va fi raportat la CRB.

Dacă această condiție nu este îndeplinită, informațiile despre creditele obținute nu vor figura la Centrala Riscurilor Bancare, chiar dacă înregistrează restanțe, însă, în cazul persoanelor fizice, vor fi în baza de date a biroului de credit. Astfel este indicat să vedeți și ce se raportează la Biroul de credit.

Atunci când o instituție financiară interoghează baza de date a CRB, aceasta are acces la informațiile disponibile din ultimii 7 ani pentru persoana în cauză.

Datele despre credite pot fi șterse mai devreme din baza de date atunci când clientul nu mai îndeplinește condiția privind pragul minim de raportare, adică după ce expunerea clientului scade sub pragul de 20.000 de lei.

Cum se poate obtine raportul Centralei Riscurilor Bancare?
Persoanele înscrise la CRB au posibilitatea să obțină un raport cu informațiile cu care figurează în baza de date fie adresându-se Băncii Naționale a României, fie adresându-se oricărei unități bancare din România.

Dacă se alege varianta adresării către BNR, clienții trebuie să trimită prin poștă o solicitare scrisă, datată și semnată, pe adresa Str. Lipscani, nr.25, sector 3, București, către Banca Națională a României, Direcția Stabilitate Financiară. Alături de această solicitare trebuie anexată o copie a actului de identitate sau a certificatului de înregistrare al companiei.

Dacă se alege varianta adresării oricărei unități bancare, clientul trebuie să solicite o consultare a CRB și contra unui cost modic (care nu ar trebui să depășească 5 lei), ofițerul bancar va consulta baza de date și va înmâna situația clientului.

Biroul de Credit VS Centrala Riscurilor Bancare?

Diferențe
Biroul de Credit
Centrala Riscurilor Bancare
Raportare informații privind:
Clienți persoane fizice
Clienți persoane fizice și juridice
Obligativitate raportare:
Optional
Obligatoriu
Valoare minimă a creditelor raportate (în ceea ce privește informațiile pozitive):
Orice valoare
Creditele mai mari de 20.000 lei (sau creditele al caror nivel cumulat este mai mare de 20.000 lei)
Valoare minimă a sumelor restante raportate (>30 zile):
10 ron
Orice valoare
Entități raportate:
Aplicantul împrumutului și codebitorii acestuia
Aplicantul împrumutului
Durata menținerii informațiilor în baza de date:
4 ani
7 ani
Costul obținerii raportului BC sau CRB de către client:
Gratuit, o dată pe an.
6 lei începând cu a doua solicitare.
 
Gratuit, dacă se solicită direct la CRB.
Maxim 5 lei dacă se solicită oricărei unități bancare din România.
 
Modalități de primire a raportului de către client (în urma solicitarii):
Poștă
Email
 
Poșta
Personal, prin ridicare de la sediul BNR
 
Actualizare baza de date:
Zilnic
Lunar

Fluxul raportarii CRB

Conform BNR, fluxul raportării CRB este următorul:
– Unitățile teritoriale (toate instituțiile financiare) transmit informațiile necesare către Centrala Riscurilor Bancare.

– Centrala Riscurilor Bancare înscrie, prelucrează și stochează informațiile primite, împarțindu-le în patru categorii: registrul central al creditelor, registrul creditelor restante, registrul grupurilor de debitori și registrul fraudelor cu carduri.

– În urma prelucrării informațiilor, Centrala Riscurilor Bancare difuzează informația către unitățile teritoriale, către BNR și către clienții care au formulat solicitari în acest sens.

Niciun comentariu

Spune-ți părerea

Cod antispam *

Abonează-te la Newsletter pentru a nu rata ultimele articole publicate pe Știri-economice.ro

Introduceţi adresa de e-mail

Adresa de e-mail trebuie confirmată! Veți primi un e-mail de activare de la FeedBurner Email Subscriptions.