De ce eșuează afacerile familiale și ce rol are planificarea succesiunii

0

Mulți proprietari de afaceri își iubesc activitatea pe care o desfășoară și nu își pot imagina viața fără afacerea lor, care se împletește cu viața lor de zi cu zi.

Afacerile de familie constituie două treimi din întreprinderile la nivel global, reprezintă 70-90% din PIB, 50-80% din locurile de muncă, iar 85% din start-up-uri sunt constituite de întreprinderile familiale.

În concluzie, afacerile deținute de familii joacă un rol extrem de important în structura economiilor noastre.

familieCirca 60% din totalul afacerilor au un director executiv cu vârsta de peste 55 de ani, iar o treime dintre aceştia au chiar mai mult de 65 de ani.

Studiile relevă că 51% dintre ei preconizează că se vor pensiona sau vor încredința controlul asupra afacerii pe parcursul următoarei decade.

Aproximativ jumătate scontează că vor vinde afacerea unei terțe părți, în timp ce jumătatea cealaltă anticipează că generația următoare, angajații sau conducerea îi vor succeda.

În anul 2017, 40.3% dintre patronii întreprinderilor familiale preconizează că vor ieși la pensie sau că vor face tranziția în următorii câțiva ani; cu toate acestea mai puțin de jumătate dintre ei și-au ales un succesor.

Se estimează că 43% dintre aceștia nu dețin un plan de succesiune. Circa 70% și-ar dori ca afacerea să fie preluată de generația tânără, însă nu au întocmit un plan formal în acest sens.

În prea multe cazuri, din cauza neplăcerii de a discuta despre moarte şi moștenire, ori a fricii de plictiseală după pensionare sau a anxietății asupra aspectelor familiale, preferă să amâne decizia.

După trei generaţii totul se duce de râpă
Acest proverb descrie ce se întâmplă cu multe întreprinderi familiale. Japonezii au şi ei o expresie asemănătoare, în timp ce în Scoția se spune: „Tatăl cumpără, fiii construiesc, nepoții vând, iar fiii lor cerșesc”. Deci aspectul privind succesul generațiilor este unul global.

Doar 30% dintre afaceri supraviețuiesc la a doua generație și 12% în cea de a treia generație, în timp ce doar 3% reușesc să se mențină în următoarele generații.

Adesea fondatorul afacerii provine dintrun mediu sărac și cu greutăți, iar dorința sa este aceea de a construi o viață mai bună pentru el și familia lui.

Astfel, își suflecă mânecile de la cămașă și muncește din greu pentru a construi și ridica o afacere. Următoarea generație, de obicei, este mai educată, crește privindu-și părinții cum muncesc din răsputeri dar, deși duc o viață confortabilă, nu uită greutățile prin care au trecut părinții lor.

Aceasta este generația care, de cele mai multe ori, se orientează către alte piețe, produse și tehnologii pe care le introduc în afacerea familială, ajutând-o să se dezvolte.

Adesea fondatorul este activ și controlează afacerea. Însă, aici lucrurile încep să ia o traiectorie nefericită și există numeroase motive pentru care acest lucru are loc.

A treia generație nu are memoria muncii depuse din greu sau a luptei pentru supravieţuirea afacerii, deoarece ei au dus un trai înstărit.

Prea des, această generație fie au un mod de viață extravagant, fie experimentează noi idei fără a ține seama de gestionarea riscurilor, risipind astfel avuția familiei.

Studiile efectuate au evidențiat că motivele eșecului sunt doar câteva.

Primul motiv de nereușită este lipsa comunicării și a încrederii. Doar acest factor reprezintă 60% din eșecuri, conform unei cercetătări efectuate de Williams şi Preisser în 2003.

Conform aceluiași studiu, alte 25% din nereușite se datorează unei pregătiri insuficiente a generațiilor viitoare atunci când vine vorba de preluarea controlului.

Celelalte motive, printre care se numără planificarea deficitară, lipsa unei consultanțe legale, fiscale sau financiare de calitate etc. reflectă doar 15% din eșecuri.

Este de datoria fiecărei familii să-şi creeze o structură în care membrii aceştia să-şi dezvolte comunicarea și încrederea, iar pregătirea oferită să permită viitorilor lideri să se simtă pregătiți când acest lucru li se va cere.

Un consilier din exterior ar putea elabora un plan pentru a-i ajuta pe actualii lideri să comunice mai departe ceea ce și-ar dori aceștia să se întâmple și să implementeze o structură pentru pregătirea noilor generații pentru succes.

Acesta este un proces în adevaratul sens al cuvântului și cu cât proprietarii afacerilor îl pun în aplicare mai devreme, cu atât le va fi mai ușor să implementeze procedurile de riguoare și să facă pașii necesari pentru a contribui la protejarea afacerii familiale.

Niciun comentariu

Spune-ți părerea

Cod antispam *