Cardul de cumpărături – ajutor sau de temut?

0

Traim în epoca vitezei, în epoca emancipării și a tehnologiei. Astfel, este de la sine înțeles că plata cu teancul de bani a început să scadă în preferințele populației, fiind rapid devansată de plata efectuată cu niște obiecte mici din plastic, elegante, frumos colorate și inscripționate cu “Visa”, “Maestro” sau “MasterCard”.

Desi tema cardului de credit / cumpărături a fost intens dezbătută de la apariția lui până în prezent, subiectul este încă unul tabu.

Cardurile de cumpărături sunt privite de către populație pe de o parte cu admirație și cu o dorință ascunsă, dar pe de altă parte cu teamă.

avantaje si dezavantaje card de creditÎn general această teamă poate proveni din două surse: fie persoana care își dorește un astfel de card nu este suficient de informată privind avantajele și dezavantajele utilizării sale, fie îi este teamă că odată obținut nu se va putea abține de la folosirea lui chiar și atunci când nu este neapărat necesar.

În ceea ce privește a doua motivație, aceea ține strict de psihicul fiecărui deținător de card de credit.

Trebuie ca acesta să își impună să facă numai achiziții raționale, nu fiind ghidat de sentimente, de reduceri sau de aranjamentul impecabil al vitrinelor.

Cât despre prima sursa a senzației de teamă, vom încerca în acest articol să prezentăm cât de clar și cuprinzator posibil avantajele și dezavantajele utilizării unui card de credit / cumpărături, astfel încât decizia obținerii unui astfel de card să fie făcută în cunoștință de cauză.

Principalele avantaje ale utilizarii unui astfel de card sunt:
– Obținere mai rapidă a aprobării, în comparație cu un credit de consum.

– Perioada de grație pentru sumele utilizate este destul de generoasă. De exemplu, la Banca Românească perioada de grație ajunge până la maxim 45 de zile, la BCR ajunge la 53 zile, Banca Transilvania oferă o grație de 55 de zile, iar Raiffeisen Bank deține locul 1, cu o gratie de 56 de zile.

– Dacă se returnează banii pe durata perioadei de grație nu se plătește nimic (nici dobandă, nici comisioane etc.).

– De cele mai multe ori, dacă se efectuează tranzacții cu cardul și dacă plățile sumelor minime se fac la timp, periodic banca majorează plafonul acordat fără a solicita niciun alt document.

– În momentul în care se utilizează cardul de credit pentru plăți la comercianți se pot obține discount-uri semnificative, magazinele partenere fiind de regulă enumerate pe site-ul băncii.

– Foarte multe carduri de credit au atașate, în mod automat, diverse tipuri de asigurări (ex: asigurare de călătorie etc.).

– Cardurile de credit sunt acceptate la majoritatea comerciantilor. Cu atât mai mult, în cazul unei ieșiri în străinătate cu cardul de credit se pot rezerva hoteluri, închiria mașini, efectua plăți etc., cardurile de credit fiind primite în străinătate aproape peste tot.

Există multe cazuri în care cardurile de debit nu sunt acceptate, pe când cele de credit sunt.

– În cazul cardurilor de credit “de lux”, la care au acces persoanele cu venituri lunare de peste 2000-3000 de euro, se ofera avantaje speciale, precum acces în saloanele VIP sau Business Lounge din aeroporturi, reduceri la închirieri mașini, la accesul pe terenuri de golf sau saloane spa.

– Prin intermediul cardurilor de cumpărături se pot achiziționa, în cele mai multe cazuri, produse în rate, fără dobândă.

Principalele dezavantaje ale utilizării unui card de credit sunt:
– Dobânzi foarte mari (poate chiar nejustificat de mari), care ajung în medie la 20-25% / an.

– Dobanzi penalizatoare piperate, în cazul întârzierii achitării sumelor minime impuse lunar.

– Retragerea unor sume de bani de la ATM nu beneficiază de perioadă de grație, dobânda intrând în vigoare din ziua 1.

Perioada de grație este valabilă numai pentru plăți cu cardul, pentru bunuri sau servicii.

– Comision anual de întreținere mai mare decât la un card de debit (în general 30-40 RON).

– Costul operațiunilor la ATM este mai ridicat decât în cazul cardurilor de debit, reprezentând, de regula, 1% din suma retrasă (pentru plățile la comercianți nu se percepe niciun comision).

În afară de cardurile standard de credit, au apărut în ultima perioadă și cardurile de credit “co-branded”.

Aceste carduri sunt niște produse financiare obtinute din asocierea unei institutii de credit cu o companie de telecomunicatii, de transport aerian, din domeniul IT etc.

Acest tip de asocieri conduc la diverse tipuri de beneficii acordate deținătorilor de card pentru cumpărăturile realizate la comerciantul respectiv.

În România, acest nivel a fost depășit de cardul de credit co-branded realizat de Raiffeisen Bank și Vodafone, prin care deținătorii acestui card pot acumula puncte de fidelitate Vodafone pe baza tuturor cumpărăturilor realizate la comercianți, nu doar pe baza celor care țin de produsele sau serviciile Vodafone.

Cardul beneficiază de o perioadă de grație de 56 de zile, deci poate fi considerat chiar unul din cele mai avantajoase carduri de profil de pe piață.

În timp, s-a dezvoltat și apariția produselor multi-brand, băncile fiind extrem de interesate de fidelizarea clienților și de câștigarea unor noi segmente de piață.

Urmărind avantajele și dezavantajele prezentate mai sus se poate concluziona că dacă decizia de a obține un card de credit este făcută în mod rațional, în cunoștință de cauză și dacă dezavantajele sunt cunoscute și evitate (cele care pot fi), nu există niciun risc în utilizarea acestui tip de card.

Spor la cumpărături!

Niciun comentariu

Spune-ți părerea

Cod antispam *

Abonează-te la Newsletter pentru a nu rata ultimele articole publicate pe Știri-economice.ro

Introduceţi adresa de e-mail

Adresa de e-mail trebuie confirmată! Veți primi un e-mail de activare de la FeedBurner Email Subscriptions.