Ce trebuie sa ştim când semnăm un contract de leasing

0

În cazul în care aţi evaluat bine avantajele şi dezavantajele încheierii unui contract de leasing (prezentate în articolul “Leasing vs. Credit“) şi v-aţi decis să achiziţionaţi un bun în sistem leasing, există o serie de informaţii pe care trebuie să le cunoaşteţi înainte de a semna efectiv contractul.

Deşi, în general, toate informaţiile sunt scrise în contractul “interminabil” de leasing, foarte puţini dintre noi suntem cei care îl citim şi punem întrebări înainte de a semna.

Astfel, pentru cei care fie nu au timp să citească tot contractul de leasing, fie nu au cunoştinţele necesare, fie ascultă orbeşte consultantul de vânzări, m-am gândit să prezint câteva aspecte important de ştiut.

semnare contract leasingDe la societatea de leasing obţineţi numai finanţarea unui bun, nu bunul efectiv!!!

Adică…să presupunem că aţi achiziţionat, spre exemplu, o maşină în sistem leasing. Sa presupunem că aţi băgat maşina în service şi ea a fost reţinută acolo timp de 6 luni.

În tot acest timp, aveţi obligaţia să achitaţi ratele de leasing conform scadenţei stabilite în contract, indiferent dacă beneficiaţi sau nu de bunul respectiv.

Litigiile privind starea bunului se clarifică numai cu furnizorul bunului, nu cu finanţatorul acestuia!

În cazul în care nu mai puteţi achita ratele şi decideţi să returnaţi bunul societăţii de leasing trebuie să ştiţi că în primul rând trebuie să aveţi toate plăţile la zi (capital, dobândă, Casco, RCA, penalităţi dacă există etc.).

După ce aţi returnat bunul, societatea de leasing pune bunul la vânzare, pentru a recupera capitalul pe care ar fi trebuit să îl primească până la finalul contractului.

În cazul în care vânzarea se face la un preţ mai mic, diferenţa dintre preţul de vânzare şi valoarea pe care firma de leasing ar fi trebuit să o recupereze i se va imputa fostului utilizator (în cazul în care acesta nu plateşte în mod amiabil, va fi dat în judecată pentru suma respectivă).

În cazul în care vânzarea se face la un preţ mai mare decât valoarea pe care firma de leasing ar fi trebuit să o recupereze, diferenţa ar trebui, teoretic, să îi fie returnată fostului utilizator (asta depinde de corectitudinea fiecărei firme de leasing în parte).

Trebuie să aveţi grijă la dobanda cu care contractaţi finanţarea. Daca este dobandă fixă, rata va fi aceeaşi pe parcursul întregului contract de leasing, valabil fiind scadenţarul ataşat la contract.

Daca, însă, dobânda este variabilă, scadenţarul ataşat la contractul de leasing se va schimba de fiecare dată când se va schimba dobanda.

Pentru această schimbare trebuie să fiţi înştiinţati în scris de către compania de leasing.

Cu toate acestea, chiar dacă nu aţi primit înştiinţarea, sunteţi obligaţi să achitaţi rata corectă, deoarece, în cazul unei reclamaţii, se verifică dacă firma de leasing a trimis notificarea, nu dacă a primit-o efectiv clientul.

Astfel, dacă firma de leasing are dovadă ca a trimis notificarile de modificare a dobanzii, ratele trebuie platite la suma corespunzatoare.

Ca şi sfat, dacă aveţi dobandă variabilă, daţi ocazional un telefon firmei de leasing pentru a vă asigura că aveţi soldul ok.

Chiar dacă leasing-ul este făcut pe persoană fizică, asigurările obligatorii vor avea o valoare mult mai ridicată decât valorile standard pentru persoane fizice, deoarece proprietarul bunului este firma de leasing, deci o persoană juridică.

De asemenea, în cazul în care nu doriţi să citiţi contractul de leasing, pentru a va putea face o imagine completă şi clară asupra întregului contract, este suficient să solicitaţi consultantului de vânzări informaţii privind:

procentul de penalizări aplicat pentru întârzieri şi perioada pentru care se aplică penalităţile.

De exemplu, dacă aveţi termen de plată a facturii de 15 zile şi întârziaţi cu o zi peste aceste 15 zile există două posibilităţi de facturare a penalităţilor:

  • pentru ziua respectivă de întârziere;
  • pentru toate zilele de la data emiterii facturii, respectiv pentru 16 zile în cazul de faţă.

Este important de ştiut ce variantă aplică firma de leasing cu care veţi semna contractul.

taxele care se aplică pentru închidere anticipată a contractului, plata parţială în avans, cesiune contract, modificare parametri contractuali (prelungire sau scurtare perioadă, eşalonare valoare reziduală etc).

comisioanele pe care le percepe firma de leasing: de acordare finanţare, comisioane lunare de întreţinere, etc.

entitatea care încheie asigurarea – poate fi facută şi de către client sau numai de către firma de leasing (trebuie aflat dacă în contract este specificat numai faptul că trebuie să existe asigurare pe parcursul întregului contract sau dacă este specificat şi faptul că asigurarea va fi întocmită obligatoriu de finanţator).

valoarea la care se asigură bunul – se asigură numai la valoarea iniţială sau dacă pe masura ce se uzează poate scădea şi prima de asigurare.

existenţa obligaţiei de a efectua periodic evaluări ale bunului finanţat (cost suplimentar suportat de client).

Se poate solicita un draft al contractului cu câteva zile înainte de semnare, pentru a putea fi citit din timp şi pentru a putea consulta un specialist, în cazul în care se consideră necesar.

Astfel, este ideal să se compare ofertele mai multor societăţi de leasing nu numai în ceea ce priveşte valoarea aparentă a ratei sau a dobânzii, ci şi în ceea ce priveşte restul aspectelor tratate mai sus.

După cum am mentionat şi în articolul “Formarea unei imagini asupra unei companii“, o decizie bine documentată are întotdeauna mai multe şanse de reuşită!

Niciun comentariu

Spune-ți părerea

Cod antispam *

Abonează-te la Newsletter pentru a nu rata ultimele articole publicate pe Știri-economice.ro

Introduceţi adresa de e-mail

Adresa de e-mail trebuie confirmată! Veți primi un e-mail de activare de la FeedBurner Email Subscriptions.